Skolor, text-AIs och framtiden


Som skribent och webbkreatör ser jag massor av fantastiska möjligheter med text-AIs likt ChatGPT och jag har börjat upptäcka vilka fantastiska möjligheter dessa verktyg kan underlätta för mitt arbete. Inledningsvis handlar mycket om att slippa behöva slita med generiska texter.För i ärlighetens namn är det som vilket hantverk som helst att jobba med webbcontent. Det finns massor som är repetitivt och banalt att göra. Grundformeln för en klassisk säljande text på nätet är nästan alltid den samma (vad än vissa copywriters må påstå när de med romantisk blick talar om mänsklig kreativitet).

Självklart inser jag att det också innebär slutet för en stor del av mitt levebröd och att jag nu behöver profilera om mig. SEO-specialist och promptör. Prompt wizard kallas det lite skämtsamt på engelska men jag vill slå ett slag för promptör som jag gillar.

Men i grund och botten sätter jag såklart skrattet lite i halsen eftersom jag inte vet hur min framtid ser ut nu. Men att saker ändras och det fort, det inser jag. Alltså behöver jag förhålla mig till det och ha en plan. Jag har hur som helst lite lätt panik. För jag kan addera 1+1.

Men jag inser också att det kanske är ännu värre i andra sektorer. Och allra värst på kort sikt är det för skolan som nu plötsligt blir berövad flera av sina vanligaste former av prov och examination. Åtminstone i sin nuvarande form.

Det kommer krävas mycket omformulerande av allt innan någon kan vara säker på att elever och studenter inte fuskar. Men tyvärr är kanske inte skolan så snabb som den behöver. Saker ska utredas. Myndigheter säga sitt och komma med sina dokument och riktlinjer. Så att inget blir fel och förhastat. Det är i mångt och mycket en dinosaurie, eftersom i de flesta andra fall händer inte saker som påverkar allt så här fort. Den berömda digitaliseringen av skolan har hållit på i 30 år liksom. Men nu går faktiskt utvecklingen mycket fortare än byråkrater skulle tillåta om de fick bestämma så mycket som de ville.

På grundskolenivå så här inledningsvis är problematiken med detta kanske enklare att hantera på så sätt att lärare ju faktiskt känner sina elever ganska bra på ett personligt plan. Om Kalle plötsligt börjar skriva på ett nytt sätt vårterminen 2023 i årskurs 7 och med mycket bättre innehåll så kommer ju läraren upptäcka det.

Men på universitet eller för nya elever blir det genast mycket svårare rent praktiskt eftersom man som student är mycket mer anonym. Hemtentamen vågar jag påstå blir omöjliga redan nu. Likaså alla former av uppsatsskrivande uppgifter i okontrollerad miljö. Och nej, tyvärr räcker det inte med att kräva lite referenser. Jag har sett folk påstå det, men det är inte sant.

Sökmotorn Accintia genererar både bra skrivna svar på frågorna och referenser om du ber den. Jag har på känn att den snart även genererar referenser inne i löpande text. Och det lär inte dröja innan vi har en tjänst som kan skapa tabeller, bilder och allt som behövs för en färdig uppsats, från början till slut. Vi är inte där än, men det är uppenbart att det kommer. För det finns inget i en AI som begränsar den på det sättet att den inte skulle kunna lära sig arbeta med flera olika medium samtidigt. Jag kan också tänka mig att undervisning i programmering har panik just nu. Detta är nästan helt baserat på hemuppgifter som jag har förstått saken. Som nu enkelt kan lösas av ChatGPT. ”Skriv en applikation som är ett plugin till Chrome och som kan lista alla bokmärken du inte besökt på 3 år”?

Inga problem för ChatGPT. Den kan t om instruera dig i hela processen steg för steg. Dokumentera koden mer noggrant än många utvecklare.

Idag är det text-AIs och bild-AIs som det talas mest om, men det finns en uppsjö till tjänster inom en uppsjö till fält. Och det växer explosionsartat. Den mänskliga kreativiteten blomstrar kring hur AIs ska kunna användas för att underlätta vårt arbete.

Men det som än så länge underlättar för en trött vuxen arbetare, stjälper för en elev som borde lära sig det hela. För annars får vi ju en generation som inte kan tänka själva, utan litar fullt ut på att AIn är allsvetande och korrekt. Och där vill nog ingen att vi ska hamna. Där vill verkligen inte lärare att vi ska hamna. Det är jag säker på.

Just i dagsläget har vi AIs som genererar dugliga texter likt ChatGPT, men det kommer inte dröja innan texterna är mer än dugliga. Redan idag när man leker med dessa AIs så trillar det ibland in riktiga pärlor. Som är chockerande bra. Bättre än de flesta människor skulle kunna prestera i både språk och innehåll. Helt enkelt för att materialet den tränat på ju är mänsklighetens material på nätet. Då kommer den lära sig både dumheter skrivna av kretiner, svengelska översättningar men också rena mästerverk. Och ju mer vi använder och betygsätter resultaten, desto bättre blir den på att göra rätt.

Texterna den generar idag för skoluppgifter är habila. Fullt godtagbara för godkänt om gjorda korrekt. Kanske t om väl godkända om studenten är en riktigt skicklig ”promptör”.

Låt ingen förståsigpåare hävda annat. En AI kan i rätt händer ge dugliga och korrekta texter och om en lat student bara orkar pyssla lite kan den snabbt foga in lite egna grejer och korrigera ev brister. Det här handlar alltså primärt inte om att helt hopplösa studenter plötsligt kan få godkänt, utan att ”lata” och mediokra plötsligt kan höja sina till mer än godkänt.

Så det som krävs, och det räcker inte att påbörja detta arbete i teoriform ”någon gång nästa år” är att man i skolans värld ordnar krismöte, och det genast. Helst igår. Så att lärare och personal blir uppmärksammade omgående. För tro mig, elever och studenter lär ganska omgående uppmärksamma detta och kanske redan sitter där och försöker svara på någon hemtenta de ska göra över jullovet. Jag hade definitivt gjort det. Det är roligare att titta på ett Game of Thrones-maraton under julen än att svettas över sin laptop och en hemtenta om sociala konsekvenser av franska revolutionen.

Och studenterna lär bli skickligare på att nyttja det än vad du är, även när du tror att du har koll som gammal räv. Arrogans är alltid ett uselt försvar kring problem. ”Jag är inte imponerad av AIn” är kanske det minst imponerande svaret någon just nu kan ge i detta. Det påminner lite om inslaget i teknikmagasinet på SVT på tidigt 80tal när en muttrande farbror pratade om hem-PC som något löjeväckande. Och han var expert…

Var aldrig den mannen. Säg aldrig aldrig.

En parafras på en gammal devis som är mycket bättre att följa lyder så här: När en gammal expert säger vad som är möjligt, så ska du alltid lyssna, men när han säger vad som är omöjligt, så ska du ignorera.

Du behöver inte vara imponerad av AIn om det känns bra för dig att tänka så, men du behöver absolut bli lite nervös om du jobbar med texter i någon form, antingen som levebröd eller i din undervisning. Hur irriterad du än just nu är på text-AIs, så behöver du kunna hur de funkar. Know your enemy. Annars förlorar du faktiskt.

Jag kommer att följa upp den här texten med lite tips och tricks jag har lärt mig under senaste månaden kring text-AIs och hur du kan nyttja den. Så håll utkik! Prenumerera gärna. Mitt syfte är att hjälpa kollegor och att visa för lärare hur kraftfullt instrumentet är om nyttjat korrekt.

Drivs med WordPress