ChatGPT som SEO-verktyg

I skrivande stund står vi antagligen inför en drastisk förändring för vad SEO kommer innebära. Just pga text-AIs nya konkurrens gentemot dominanten Google är det orimligt att nätet kommer vara sig likt inom några år.

Men i realiteten arbetar Google ännu nu i början av 2023 med mycket konformism och har specifika krav som den vill ha uppfyllda för optimal effekt på SEO. Det gäller allt från textlängder till formatering till EAT till strukturerad data. I allt detta så gäller ännu gamla sanningar väldigt väl. Det finns tekniska generiska ideal och standarder som helt enkelt fungerar och nog lär fungera väldigt länge till som du sannolikt inte behöver bekymra dig att ändra något beprövad vad gäller SEO i det närmaste. Däremot kanske du själv är intresserad av att hitta nya effektivare sätt att arbeta?

Det är enkelt att använda ChatGPT för grundläggande SEO-vänligt content för webbplatser. Inte minst för små textprojekt och on site SEO, som ibland är tidsödande.

Keywordsökning

ChatGPT gör en duglig nyckelordssökning jämfört med konkurrenterna. Det slinker in ord från andra språk ibland, och även ren rappakalja, men i det stora hela är det ett enkelt och snabbt sätt att få fram en massa nyckelord. Du får såklart inte orden rankade, eller någon annan data, men samtidigt så kanske det inte spelar så stor roll alla gånger om vi ser vart hän google är på väg med nyckelord (allt mer aggressivt stoppa spammande och belöna bredd och udda termer som rankar lågt, pga trovärdighetskriteriet). Du kan även sedan givetvis be ChatGPT att skriva en text på x antal ord i vald stil (t ex säljande) som innehåller just dessa ord. Du kan även specificera söket mer kring någon fras.

FAQer & faktarutor

ChatGPT gör väldigt snabbt och enkelt en FAQ till dig. Antingen en allmän och generellt säljande eller en specifik och faktabaserad. Du kan även göra längre beskrivningar med hänvisningar. Även om ChatGPT ännu är begränsat vad gäller referenser och information, är det möjligt att få fram t ex hänvisningar till lagparagrafer, vilket kan vara viktigt inom många områden.

Gör en meta description med ChatGPT

 

Har du väldigt bråttom och fantasin står stilla på sida 46/54 på den stora webbplatsen du arbetar med? Då är det hög tid att låta en AI göra det jobbet.

skärmbild ChatGPT

Schema Markup med ChatGPT

För maximal on site SEO på en sida bör man helt klart använda sig av Schema markups, alltså strukturerad data och inte bara ren text.  På så sätt kan man få till resultat som hamnar högt upp och blir de där små popdown-rutorna i början av serpen med frågor och svar. Du kan också på så sätt lite lättare  hamna i Googles knowledge graph. Det finns dock inga garantier för det sistnämnda, då det bygger på många fler saker. Men strukturerad data är i princip oftast ett krav om du ska ha en chans till det och du kan alltså be AIn om hjälp med att snabbt skriva det åt dig. Och för den som behöver hjälp: Även få hjälp med hur du gör för att lägga in det.

I takt med att jag upptäcker mer användningsområden så kommer jag ge fler exempel.