Det är upprörda tongångar på våra högre lärosäten angående AI och studenter som fuskar ser jag på nyheterna. Det har inte helt oväntat exploderat i omfattning under vårterminen. Precis som vi sa att det skulle. Men inget överraskar så mycket som det självklara.
Jag är mer upprörd över att man inte på de platser som ska representera våra främsta och mest progressiva tankar, är så långsamma, naiva och oflexibla kring förändring. Tror man att fuskare inväntar schemalagda kursplansmöten liksom?
Istället för att gråta om nationella handlingsplaner som någon märklig eterisk lösning på det hela, så kanske man bara ska titta på kollegiets lösningar i världen?
Det finns redan utbildningar och examination där man inte bara tar bort moment som innebär att man *kan* fuska (hemtentor, papers t ex) utan istället inkluderar AIn i undervisningen på olika smarta sätt. Vad sägs om att läraren ber en AI svara på en komplex fråga, och sen blir det studenternas jobb att se om den svarar korrekt och identifiera ev fel.
Briljant pedagogik.
Medvind. Alltid mycket enklare än motvind. Inte minst när motvinden i fråga är en orkan som inte kommer att sluta blåsa oavsett hur sur du än är på dess existens.
Ingen nationell handlingsplan i världen kan ändra på det.
Jag får innerligt hoppas att om det nu blir en sådan, att den snarast bara innehåller en mycket snabb plan kring möjliga nya kursplaner där tips på inkludering istället nyttjas, och nya (gamla) sätt att examinera också lyfts fram. Jag menar, det är ju meningen i grunden att våra lärosäten ska vara självständiga från statens pekfingrar, så agera då därefter då.
Det är inte rocket science. Men ni ÄR ju rocket scientists för bövelen.