Komma-igång-guide för småföretagare

Följande saker är bra att gå igenom och ta sig en funderare kring när du vill öka din synlighet och framgång på nätet. Jag har lång erfarenhet av företagande på internet och kan hjälpa dig att komma igång med alla dessa saker. Men här har du tre principer du på egen hand kan börja med att fundera eftersom det mesta av all digital närvaro handlar om att förstå dessa ting.

Än idag kan jag möta företag som arbetar helt utan digital närvaro. De förlitar sig helt på mun till mun-metoden och att ryktet om deras företag ska spridas på egen hand från nöjda gamla kunder som återvänder år efter år. Det kan fungera i vissa sektorer men överlag är det klokare för de flesta verksamheter att också resonera utifrån att man hela tiden bör försöka hitta nya kunder eftersom tiderna hela tiden kan ändras. COVID-19 får sägas vara en ganska obehaglig påminnelse om just vikten av att ha många lösningar på lager och inte lägga alla ägg i en skål. En mycket billig lösning är att utöka din närvaro och aktivitet på sociala medier. Ja det kräver din eller en anställds tid men är ändå kostnadseffektivt. Så se till att du och ditt företag finns på LinkedIn, Facebook och Instagram (bortsett din egen webbplats). Och att du som företagare eller din anställde är aktiv, kommenterar och diskuterar. Det kan även vara intressant att titta på betald reklam på Google eller Facebook. Vilken plattform och lösning som är viktigast beror lite på vilka som är din målgrupp. Läs mer här om målgrupper och hur jag kan hjälpa dig. #socialamedia

Innehåll är viktigare än yta. Tänk så många snygga men ack så dåliga webbplatser det finns där ute som folk betalat dyrt för. Sidor som ö h t inte levererar några nya kunder alls till din verksamhet. Det är inget att skämmas för och det går alltid att fixa till. Se till att alla digitala plattformar och lösningar du har är bra både tekniskt och innehållsmässigt och inte bara ser snygga ut. Google struntar nämligen rätt mycket i hur snygga animationer du har på din sida. De är mestadels intresserade av tillgängligheten och innehållet när de rankar din sida. Läs mer här om innehållets vikt för rankning på Google. #contentisking

Du får (ibland) vad du betalar för. Det sagt så tar vissa firmor hutlöst betalt för saker du enkelt kan lösa gratis själv men nog viss sanning finns i att kvalitet oftast kostar. Om du t ex anlitar en copywriter som tar betalt per ord (och knappt något alls heller per ord) så kan du sannolikt heller aldrig räkna med varken personlig service eller kvalitet i texten utan allt du kommer få är generiskt ordbajsande där du i värsta fall står med en text som är värdelös ur SEO-synvinkel. Det är möjligt att texten kommer att vara grammatiskt felfri, men det är långt ifrån bara grammatik som avgör en texts framgång på nätet. Hantverk kostar lite mer men är också alltid att föredra. Läs mer här om kostnader och hur jag kan hjälpa dig hitta rimliga och kostnadseffektiva lösningar. #Digitalastrategier