Ja, varför ska du fortfarande anlita en människa, som kan copywriting, SEO, skrivkonst, marknadsstrategier och inte bara själv använda en AI? Det är en legitim fråga. Och jag tar på inga vägar alls lätt på svaret. Men som jag ser det är en del mycket viktiga saker är ännu i allra högsta grad på copywriterns sida.
ChatGPT med GPT4 under skalet är onekligen oerhört kraftfullt. Och den har bara framtiden för sig. Men det finns tre stora problem med att använda det, jämfört med att anlita en människa.
Vad är egentligen en bra text?
Vet du det? För att kunna få ut maximalt ur ChatGPT så behöver du fortfarande veta vad som är bra texter som betraktare. Vad som är korrekt SEO i texten eller t om kontraproduktivt. Vad som faktiskt fungerar och uppskattas av mänskliga läsare. När du får ett bra resultat i prompten och inte. Vet du varför jag vet att ChatGPT är kraftfullt? Just för att jag kan allt det där med skrivande att kan betygsätta de olika resultaten som den producerar. (Plus att jag har lärt mig en hel del om just ChatGPT för att kunna maximera resultaten, vilket tar tid.) Som med alla verktyg är ChatGPT inte bättre än sin användare. Du blir inte en bättre bilförare för att du köper en Lamborghini. Tvärtom är risken att du blir mycket sämre, men att du framförallt inte alls kan använda den till den rätta potentialen. Som skribent kommer mitt yrke allt mer handla om att bli en prompt engineer i framtiden. Att hålla koll på vad som fungerar. Vilket tar oss in på den andra punkten.
Den unika texten
Om alla skriver lika bra, dvs ChatGPT skriver på ett sätt som Google anser är bra, då kommer det inte längre fungera som kriterium för att avgöra något. Då kommer marknaden mättas med homogena, fullt korrekta texter som alla ser ungefär likadana ut. Reklam och marknadsföring handlar inte om att se ut som alla andra. Det handlar om att hitta sätt att sticka ut och synas. Och det vet Google om. Alltså är det uppenbart att välskrivna texter, med personlig stil, som inte finns på alla andra sidor, kommer att belönas. Och det är oerhört mycket lättare att skapa sådana som människa. ChatGPT är bra på att härma olika stilar och ideal, inte skapa ovanliga och unika. Den kan dock inte läsa av dig och vad som gör dig eller din produkt/tjänst unik. Vilket tar oss in på tredje punkten.
Det personliga mötet
Jag kan dra ur dig, som kund, vad det är du gör, behöver och vill få fram. Det kräver erfarenhet och diskussion. Det kräver också bollandet av idéer. Om du ber chatGPT att skriva en text åt dig inom ditt fält, så kommer du inte få mer ut av den än det som du själv kommer på och som den ger dig utifrån sina erfarenheter och generiska data. Den kommer inte att fråga dig om personliga preferenser. Visst, detta kan komma att ändras. Men det ser inte alls ut så nu. Och jag kan mycket enklare tillgodose dina specifika och unika önskemål. Att harva igenom prompt efter prompt i jakt på en text som fungerar, och då också veta om den gör det, är inte alls så enkelt och det är långt ifrån säkert att det spar dig tid och pengar i slutändan.