För att sätta i perspektiv hur stort Youtube är vs vanlig TV.
Det mest sedda TV-programmet i Sverige är väl antagligen Kalle Ankas jul, någon gång på 90talet eller tidigt 00tal, med 5 miljoner tittare. Jag gissar här, men det brukar vara det.
Det mest sedda TV-grejen i USA är månlandningen med uppskattningsvis 150 miljoner tittare. Det mest sedda avsnittet av vanlig TV-serie är finalavsnittet av MASH. Dagens TV-succéer är inte i närheten alls. CSI drog in 25 miljoner tittare som mest, och är den sista riktigt stora. Jämför det med Game of Thrones final, som drog in under 20 miljoner views. Då är GoT som TV-serie en enorm succé med stadigt ökande tittare varje säsong.
Men allt som streamas med stora pengar bakom blir inte enorma succéer. Episodfinalen av Star Wars Ahsoka, drog in i storleksordningen 1 miljon views på samma kväll som det hade premiär enligt vad jag kunnat se. Det var långt under förväntan också. TV-serien inledde med 14 miljoner views på första avsnittet. Så det gick bara utför. Och då talar vi ändå om streamad TV.
Ett vanligt avsnitt av MrBeast, den största kanalen på YouTube får ganska enkelt 100 miljoner tittare per avsnitt efter 1-2 dagar. MrBeasts mest framgångsrika klipp har 550 miljoner views. Många av MrBeasts klipp ligger kring 200 miljoner views.
Det här ska också jämföras med vissa musikvideos på YouTube, som har flera miljarder views.
Fler människor har alltså sett ett av MrBeasts vanliga klipp än månlandningen.
Med råge.
Visst, sen i efterhand har säkert 100-tals miljoner till människor sett klipp från månlandningen. Men ändå. Vanlig linjär TV är så död att det är skrämmande. Dess glansdagar är en generation bakom oss. Det är en åldrande pensionär nu.
Och samtidigt lägger SVT ner massor av pengar för att få unga att se på TV. Fruktlöst. Siffrorna talar sitt tydliga språk. De få som tittar på deras ungdomssatsningar är oftast äldre.
Men om du frågar unga vad det är de VILL se på SVT är svaret ganska förvånande. Det är inte hippa talkshows med folk från orten i medelåldern som försöker vara coola och down with the kids. Vilket SVT ofta verkar tro.
Nej det är nyhetssändningarna, eftersom man nog instinktivt känner att nyheter på nätet, i regel, fortfarande håller mycket sämre kvalitet och är mycket mindre pålitliga.
Inte för att SVT betraktas som felfria eller 100% objektiva, men för att de både producerar originalmaterial (journalister på plats) och ändå försöker nyansera saker. Människor på TikTok fördummar tittaren, hittar på konspirationer och producerar framförallt aldrig eget originalmaterial. Det är ofta egentligen bara reaction på linjärTVs klipp.
Men barn sitter inte klistrade vid nyheter heller. Eftersom nyheterna också betraktas som jobbiga att se. Barn verkar också tycka att det vore önskvärt med fler positiva eller neutrala nyheter, så att det inte bara varje dag ska handla om världens påstådda undergång. Förståeligt. Det händer mycket positivt, och det borde vara public service roll att lyfta fram det, och inte bara frossa i clickbait om elände likt en kommersiell och skrupellös aktör.
Kanske något SVT bör fundera mer på? Och så kanske bara acceptera att antagligen är kampen om tittare med linjärTV förlorad för länge sen. Att det kommer dö ut efter typ min generation eller åtminstone efter dotterns.
Min dotter tittar ALDRIG på linjärTV. Jag vet inga andra barn heller som gör det. De få gånger det sker är det nästan alltid påtvingat från äldre generationer som tycker det är något speciellt. Att bara få dottern att sitta still framför Kalle Anka är en bedrift där man får genomgå en kamp mot himlande ögon, suckar och gömda mobiler som smygs fram.
När hon är vuxen kommer det inte vara någon som bryr sig om rutiga schackbräden och syrsor.
Och det är ok. Världen ändras. Nya traditioner skapar förhoppningsvis.
Men det är viktigt att alla med ansvar kring media också reflekterar mer kring vad det är man vill uppnå. En sån plattform som SVT har potential att aldrig försvinna eftersom den inte ska drivas med vinstintresse. Det är värre med de kommersiella linjära aktörerna. För om 30 år är det absolut ingen som kommer att se TV3 eller liknande saker.
Vad som däremot är mycket värre i kråksången är att eftersom de stora aktörerna ägs av privata bolag eller bolag med tveksamma kopplingar till regimer (TikTok), så är de som bärare av framtidens media ingen ljus framtid.
Det som gäller på dessa plattformar är nämligen allt annat än det fria och neutrala ordet. Massor av ämnen är dels förbjudna och censurerade (allt med sex och naket inte minst, även då helt oskyldiga saker och rent utbildningsmaterial). Det görs också ständigt nya eftergifter för gapiga extremisters åsikter kring politik, religion, sexuell läggning osv, där människor världen över plötsligt pådyvras åsikter som inte direkt kan betraktas som progressiva och moderna.
För människor som lever i eländiga länder är det säkert av nytta. Talibaner som får se vanliga homosexuella människor och höra musik, kan bara bli bättre människor av det. Men hur bra är det att hundratals miljoner västerländska ungdomar får se ofiltrerade konspirationsteorier, ideologisk extremism, hysterisk sexualmoral och liknande saker utan någon som på något vis alls guidar dem? Vad blir de konsekvenserna för bildningsnivåerna i samhället när det verkligen inte finns något annat kvar än totalitära regimers regler, ekonomiska intressen som dikterar det mediala?
Jag har svårt att vara positiv kring bildningen i framtiden. Inte för att Youtube bara suger och SVT bara är bra. Men för att verkligen inget annat än en liten hegemoni av kineser och amerikaner, som inte krävs på insyn av västvärlden, snart styr allt det mediala.